lördag 31 mars 2012

Fängelset.


Tjenare bloggen.
Som ni säkert förstår är jag efter en veckas heltidsarbete en slutkörd kvinna. Slutkördheten har idag visat sitt fula tryne då jag sovit middag hela fyra gånger. Rekord!
Jag trivs verkligen på jobbet, mina arbetskamrater är hur trevliga som helst, och de intagna har skött sig för det mesta. Det är ett spännande jobb vill jag lova, larmet har gått fyra gånger denna vecka, två skarpa lägen där intagna skickat sig själva raka vägen ner på obs-avdelningen.

I söndags natt var jag lite nervös och drömde att alla var mördare och ville knivmörda mig.
Igår kom en kille dömd för mord in och bad om en platsficka till sitt diplom han fått av prästen.
So, tänk på det alla som vill införa dödsstraff, det finns en människa bakom gärningen. Alla kan förbättra sig, alla förtjänar en chans.
Jag vet endast vad ett par intagna sitter för. Jag känner inget behov av att veta heller. Hur kan det hjälpa mig att göra ett bättre jobb? Jag ser hellre människan än det personen gjort sig skyldig till.
I Sverige ligger straffet i själva frihetsberövningen, INTE i själva vistelsen. Det är inte fängelsepersonalens jobb att straffa personen i fråga, det är vårt jobb att göra vistelsen så smärtfri som möjligt.

Och till alla som TROR att det är lyx att sitta i svenskt fängelse - kom igen när ni besökt ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar