tisdag 31 januari 2012

Jag har väckt den björn som sover

Jag vet inte om det alltid har funnits någon form av latent, rabiat, feministisk sida inom mig, men på sistone har jag börjat bli FLY FÖRBANNAD över saker som det HÄR!! Läs hennes text och fundera sen på varför yrken är så könade!
Debatten om könskvotering som florerat på sistone får för mig en ny dimension efter att ha läst texten ovan. Jag tror inte att man kan gå rätt på arbetsplatserna och kräva att de ska prioritera kvinnor framför män. Det måste vara den som är bäst lämpad för jobbet som får det. Och för att KVINNOR ska bli bäst lämpade för mansdominerade jobb måste man, som skola, tillvarata och uppmuntra den enskilda elevens talanger och intressen, och inte som i exemplet ovan, rata elevens talang enbart baserat på dennes kön och på sina egna fördomar.

Tänk på ovanstående ett slag, och tänk på hur olika pojkar och flickor behandlas. När man reflekterat en stund finns viss risk att den där rabiata feministen dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar